A Tanárképző Főiskola / Kar
Szentháromság utca
Az Állami Polgári Iskolai Tanárképző Főiskola épülete
Az Állami Polgári Iskolai Tanárképző Főiskola épülete
A hely jelentősége
Az 1920-as években Szegeden jött létre egyetemmel összekapcsolt tanárképzés, amely egyedüli volt az országban. A pszichológiának Szegeden nem csak a bölcsészkaron, de a Tanárképző Főiskolán is jelentős történeti szálakkal rendelkezik. A pszichológiát magas szinten művelték itt az 1960-as és 70-es években, Geréb György vezetése alatt. AZ 1980-as években Klein Sándor vezetése alatt a humanisztikus pszichológia keretében új szellemiségű pedagógusképzés zajlott. Ehhez kapcsolódóan 1983-ban és 1986-ban Carl Rogers, a kiemelkedő amerikai humanisztikus pszichológus, munkatársaival együtt nemzetközi összejövetelt tartott Szegeden, Klein Sándor meghívására.
A hely története
Az 1868-as (Eötvös József által jegyzett) népoktatási törvény létrehozta a polgári iskolákat, ahová az elemi népiskola első négy osztályának elvégzése után iratkozhattak be a tanulók. Az iskolatípus feladata a széles körű, gyakorlatias műveltség kialakítása volt, míg a gimnáziumok a klasszikus műveltség és a tudományok alaposabb oktatását tűzték ki célul. A fiú és leány polgári iskolák gyorsan elterjedtek, és ezzel a tanárképzésnek is lépést kellett tartania. Az új iskolatípus pedagógusainak képzésére egy női és egy férfi képzőintézetet állítottak fel Budapeten, ezek főiskolai rangot kaptak 1918-ban, a polgári demokratikus forradalom idején, Imre Sándor államtitkár kezdeményezésére. Az 1920-as években Klebelsberg Kunó vallás- és közoktatásügyi miniszter kapott szabad kezet a tanárképzés megreformálására. Ennek keretében egyesítette a budapesti férfi és női főiskolát (a női és féfi „tagozat” megmaradt), a képzést 4 évre emelte és összekapcsolta az egyetemekkel. Ennek értelmében minden főiskolás egyik szaktárgyából az egyetemen is hallgatott előadásokat. 1928-ban a női tagozatot Szegedre helyezte és országos beiskolázásúvá tette. A főiskola a Boldogasszony sgt. 6.szám alatti állami polgári fiúiskola kibővített és átépített épületét kapta meg. A miniszter fő célja az volt, hogy csökkentse a főváros-centrikusságot, és a szegedi bölcsészkart a főiskolai hallgatói létszámmal megerősítse. Erre nagy szükség volt, mivel a bölcsészkarnak 1927-ben mindössze 107 hallgatója volt, míg a főiskolára 1928-ban 69 elsőéves iratkozott be. A tanárképző mellé gyakorlóiskolát („mintaiskolát”) is felépítettek 1929-ben, egy impozáns neobarokk épület formájában, a legkorszerűbb felszereltséggel.
Források
Fizel Natasa : 90 éve Szegeden. (2019). Szeged Várostörténeti és kulturális folyóirat, 2019.01.17.
http://szegedfolyoirat.sk-szeged.hu/2019/01/17/fizel-natasa-90-eve-szegeden/
Pukánszky Béla és Nóbik Attila (A magyar iskoláztatás története a 19.-20. században. Mentor(h)áló 2.0 Program.
http://www.jgypk.hu/mentorhalo/tananyag/Magyar_isk_tortenete/v4_polgri_iskolk.html
A Szegedi TudományegyetemJuhász Gyula Tanárképző Főiskolai KarGyakorló Általános Iskolájának történetéről
http://www.gyak.jgypk.uszeged.hu/index.php?menu=pri&pid=tortenet